دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته به دوربین‌هایی گفته می‌شود که در محل خود ثابت هستند و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می‌کنند. از آنجا که اغلب این دوربین‌ها در حفاظت، نظارت و سیستم‌های مانیتورینگ امنیتی به کار می‌روند، این واژه بیشتر به همین حیطه برمی‌گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین‌های ویدئو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می‌گیرد.

دوربین مدار بسته

کاربرد دوربین های مداربسته

درگذشته دوربین های مداربسته برای حفاظت و مسائل امنیتی مورد استفاده قرار میگرفتند . ولی امروزه کاربرد دوربین های مداربسته فقط در مسائل امنیتی محدود نیست بلکه در اماکن صنعتی – اداری  و … بسیاری از جاهای دیگرکاربرد دارد .

همانطور که میدانید امروزه دوربین های مداربسته از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در اماکن و مراکز و اداره جات مختلف از مدل های مختلف دوربین های مداربسته برای براورد کردن اهداف مختلف مانند : احراز هویت – مطلع شدن از وقایع در طول روز – جلوگیری از سوء  استفاده و … دوربین های مداربسته را مورد استفاده قرار میدهند . دوربین های مداربسته دام یکی از انواع مختلف دوربین های مداربسته می باشند .

مبنای نامگذاری و طبقه بندی دوربین های مدار بسته

در دوربین های مداربسته عموما دلیل و یا دلایل خاصی برای نام گذاری آنها وجود ندارد و اغلب نسبت به اشکال شان نام گذاری می شوند . دوربین های مداربسته دام با اینکه دارای قابلیت تصویر برداری در شب هستند اما این مزیت و قابلیت آنها در قیمت این دوربین ها تاثیر آنچنانی نداشته و در نتیجه دوربین های مداربسته دام از نظر قیمت نیز تقریبا مناسب ترین نوع دوربین های مداربسته هستند. نکته ای که میتواند در قیمت این دوربین های مداربسته تاثیر داشته باشد انتخاب نوع لنز این دوربین ها میباشد که دارای دو نوع ثابت و متغییر هستند که لنز های ثابت ازران تر و لنز های متغیر در این دوربین های مداربسته از قیمت بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه گران تر است .دوربین های مداربسته دام با توجه فضایی که اشغال میکنند نسبت به سایر دوربین های مداربسته خیلی مناسب تر هستند و از این دوربین های مداربسته اکثرا بر روی سقف نصب شده و مورد استفاده قرار میگیرند  چرا که این نوع  دوربین های مداربسته  به دلیل شکل نیم دایره ایه خود در این مکان ها نسبت به دیوار و … مناسب تر بوده و میتوانند تصاویر بهتر و دقیق تری را برداشت کنند. لازم به ذکر است که دوربین های مداربسته در صورتی که از پوششی برایشان استفاده شود میتوانند در محیط های خارجی و حتی در شب نیز تصویر برداری بکنند .  

دوربین مداربسته PTZ

دوربین مداربسته PTZ این امکان را به شما عزیزان میدهد که بتوانید دوربین مداربسته را جا به جا کرده و یا به بالا و پایین هدایت نمایید .

البته هستند افرادی که تمایل به استفاده تعداد زیادی دوربین مداربسته نداشته و دوربین مداربسته PTZ را مورد استفاده قرار میدهند .

شایان ذکر است که بدانید ، به غیر از مواردی که در بالا در رابطه با کاربرد های دوربین مداربسته PTZ خدمتتان ارائه نمودیم ، دوربین مداربسته PTZ در منطقه ها و یا اماکن خیلی بزرگ نیز استفاده میشوند ، چرا که قابلیت حرکت کردن این نوع دوربین مداربسته باعث میشود تا به صورت گردشی تمام مکان را مورد بررسی قرار داده و نسبت به ظبط تصاویر اقدام نمایید .

 مکانیزم حرکتی دوربین مداربسته PTZ

شاید برایتان سوال باشد که این نوع دوربین مداربسته به چه صورت و بر چه مبنایی حرکت میکند ؟ در جواب به این سوال درباره دوربین مداربسته PTZ میبایست خدمتتان عارض بشویم که ، دوربین مداربسته PTZ احتیاج دارد تا یک نفر به عنوان مسئول این دوربین مداربسته وجود داشته باشد و بتواند حرکت دادن و مکان قرارگیری دوربین مداربسته PTZ را مشخص کند .

دوربین مدار بسته ptz

دوربین مداربسته دام :

دوربین مداربسته دام طبق براورد و آمار جزو پر مصرف ترین نوع دوربین های مصرفی در سطح اداره جات و اماکن مختلف هستند . اما از جمله دلایلی که این دوربین را در میان مصرف کنندگان محبوب کرده و باعث شده که در اداره جات و شرکت ها و حتی اماکن بزرگتر مورد استفاده قرار بگیرند نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت این دوربین میباشد چرا که این دوربین ها با این که در شب نیز توانایی تصویر برداری دارند .

دوربین مدار بسته دام

قیمت دوربین های دام

اما این قابلیت باعث بالا رفتن قیمت آنها نشده و این خود یکی از مهمترین عواملی بوده که توانسته است نظر مسئولین اماکن مختلف و مردم را به خود جلب بکند ودوربین مداربستهدام را محبوب سازد.

موقعیت نصب دوربین مدار بسته دام

دوربین مداربسته دام یا گنبدی عموما در سقف اماکن نصب و مورد استفاده قرار میگیرد , و شکل حباب مانندی دارد که به دلیل ظاهر حبابی خود اکثرا در تصویر برداری موفق به برداشت  تصاویر کاملی نمیشوند بلکه تصاویر نیم رخی را از هدف میگیرند , از دیگر معایبی که ظاهر این نوع از دوربین های مداربسته میتواند به وجود آورد این است که به ممکن است همچنان بعضی از مردمان توانایی شناسایی این دوربین هارا نداشته باشند و به این خاطر دوربین مداربسته دام نتواند پیشگیری در انجام عمل یا تخلف آن فرد بکند. همانطور که میدانید مطلع بودن افراد از وجود دوربین های مداربسته خود میتواند یکی از دلایل جلوگیری از تخلف باشد  اما در رابطه با شکل این دوربین ها باید اشاره به حباب روی این دوربین کرد که وظیفه محافظت از لنز و دوربین را به عهده دارد , در اغلب دوربین مداربسته دام جنس بدنه های آنها از پلاستیک و شیشه و در بعضی از مدل ها نیز از فلز و شیشه استفاده شده است . لنز های دوربین مداربسته دام دارای دو نوع ثابت و متغیر هستند که معمولا لنز های ثابت این دوربین ها از بابت قیمت ارزان تر هستند نبست به لنز های متغیر .

شکل ظاهری دوربین های دام

که شکل گرد  و نیم دایره ای را دارند. دوربین های مداربسته (دام) به معنی دوربین های مداربسته گنبدی هستند .این دوربین های مداربسته در دو نوع آنالوگ و یا شبکه ساخته می شوند .

جنس بدنه دوربین دام

 عموما جنس دوربین های مداربسته دام از پلاستیک میباشد ولی میتوان از قالب فلزی نیز استفاده کرد که این روش زیاد مورد استفاده قرار نگرفته و اغلب در این دوربین های مداربسته از همان قالب پلاستیکی استفاده میشود. این دوربین های مدارسته در انواع شکل های فانتزی و ساده موجود هستند .

دوربین مداربسته مینیاتوری :

 کاربرد دوربین مداربسته در نقاط و شرایط های مختلف با هم تفاوت دارد و هر نوع از دوربین مداربسته که شاهد آن هستیم برای مکان و شرایط متفاوتی ساخته و تولید شده اند.

هستند افرادی که تمایل به مخفی سازی دوربین مداربسته داشته باشند … یا همانطورکه از اسم دوربین مداربسته پیداست تمایل به استفاده از دوربین مداربسته به صورت مخفیانه دارید . در همچنین شرایطی مسلما برای مخفی سازی هر چیزی اولین ملاک حجم آن است. دوربین مداربسته مینیاتوری از جمله دوربین مداربسته ای هستند که برای چنین مواقعی مناسب  تر از دیگر مدل های دوربین های مداربسته هستند چرا که این نوع از دوربین مداربسته که می توان گفت از پر مصرف ترین دوربین مداربسته و رایج تریندوربین های مداربسته هستند از حجم کمتری برخوردار هستند و در نتیجه دوربین مداربسته مینیاتوری در اماکنی که تمایل به مخفی سازی دوربین های مداربسته وجود داشته باشد مورد مصرف قرار داده می شوند .

دوربین مدار بسته آنالوگ

نکته در رابطه با دوربین مداربسته مینیاتوری :

لازم است بدانید که دوربین مداربسته مینیاتوری دارای بدنه کوچکی نیستند ولی چون دارای لنز و دوربین کوچکی در وسط بدنه خود هستند پتانسیل بالایی برای مخفی سازی دارند . ولی مصرف مخفیانه از دوربین های مداربسته لازمه اش دارا بودن مدارک و جواز های مکفی برای انجام این کار است. دوربین های مداربسته مینیاتوری دارای قابلیت دید در شب نیستند.

دوربین مداربسته مادون قرمز

مصرف کنندگان دوربین های مداربسته عموما نیاز به این دارند که دوربین مداربسته تهیه شده را در شب نیز مورد استفاده قرارداده و از آن برای کنترل و ثبت تصاویر استفاده کنند ولی منطق انسان به این سمت میرود که چون در شب نور کافی برای تصویر برداری نیست پس دوربین های مداربسته توانایی تصویر برداری را ندارند.بلکه اینطور نیست و در مدل هایی از دوربین مداربسته مانند دوربین مداربسته مادون قرمز این امکان توسط مادون های قرمز فراهم شده است که دوربین مداربسته مادون قرمز بتوانند در شب نیز تصویر برداری کرده و نیاز های ما را نسبت به دوربین های مداربسته تکمیل سازند . البته شایان ذکر است که در دوربین مداربسته مادون قرمز – مادون های قرمز به صورت اتوماتیک در شرایط و زمانی از شبانه روز که احساس نیاز به نور داشته باشند به صورت خود کار فعال می شوند و بدین ترتیب در دوربین مداربسته مادون قرمز نیازی به روشن و یا خاموش کردن مادون ها توسط انسان نیست.

دوربین مدار بسته مادون قرمز

مکانیزم دوربین های مادون قرمز

همانطور که می دانید دوربین های مداربسته ای که هستند که به اصطلاح دوربین های مداربسته دید در شب نامیده می شوند ولی شاید سوال برایتان به وجود آمده باشد که ایندوربین های مداربسته چگونه محیط اطراف خود را روشن ساخته و نسبت به برداشت تصاویر اقدام می کنند .

مکانیزم کار دوربین های مادون

مکانیزم دوربین های مداربسته با استفاده از مادون قرمز که در واقع ال ای دی های کوچک قرمز رنگی هستند که در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند و کارایی آنها روشن کردن محیط اطراف برای برداشت تصاویر توسط دوربین های مداربسته می باشد . امواج مادون قرمز که در دوربین مداربسته مادون قرمز مورد استفاده قرار می گیرند امواج نوری که از خود تولید می کنند توسط چشم های انسان قابل رویت نیست.

دوربین های مدار بسته دید در شب

 دوربین مدار بسته دید در شب که از مادون قرمز استفاده میکند ، مادون قرمز با تابش نوری که مسلما به رنگ قرمز می باشد ، اجازه تشخیص رنگ بندی فضا را از این نوع دوربین می گیرد و بدین ترتیب دوربین دید در شب قادر به تصویر برداری به صورت رنگی نخواهد بود و کلیه تصاویری که توسط این نوع دوربین ضبط می شود ، بدون رنگ و به صورت سیاه و سفید هستند ، اما این نکته تاثیری در کیفیت دوربین مدار بسته دید در شب ندارد و تنها به خاصیت تشخیص رنگ دوربین مدار بسته دید در شب مرتبط می باشد .

امید است که این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و توانسته باشیم با توجه به توضیحات بالا در مورد دوربین مدار بسته دید در شب ، توجه شما را نسبت به دوربین مدار بسته دید در شب جلب کرده باشیم .

دوربین مدار بسته دید در شب ، یکی از پرکاربرد ترین مدل های دوربین مدار بسته است ، البته دوربین مدار بسته دید در شب در تمامی اماکن کاربرد خاصی ندارد و مانند یکدوربین مدار بسته عادی عمل  میکند،

دوربین های مدار بسته ضد ضربه

دوربین مدار بسته ابتدا فقط در مکان هایی استفاده میشد که احتیاج به جلوگیری از سرقت و … را داشتند یعنی دوربین های مدار بسته در گذشته برای تامین امنیت بیشتر استفاده می شدند . امروزه دوربین مدار بسته دیگر تنها برای امنیت استفاده نمی شود بلکه در زمینه هایی مانند کنترل ترافیک , کنترل کیفیت, احراز هویت و ………. نیز کاربرد بسیار زیادی دارد .

در بعضی از بانک هایی مانند بانک مرکزی ایران , یا اماکنی حتی خارج از کشورمان ایران نیز مانند اداره CNN , بانک های مهم سوییس , درب های مجلس و …… از دوربین مدار بسته ضد ضربه استفاده می شود .

در گویش , مردم به تمامی دوربین مدار بسته ای که بدنه ای فلزی دارند دوربین مدار بسته ضد ضربه می گویند .

دوربین مدار بسته ضد ضربه تنها می توانند در برابر ضربات چکش یا سنگ یا مشابه مقاومت داشته باشند و آسیب جدی را نبینند و این دوربین مدار بسته به هیچ عنوان در برابر برخورد گلوله و تیر اندازی مقاومتی ندارند . اما در برخی از  اماکن ذکر شده در بالا ,  که از دوربین های مدار بسته ضد ضربه استفاده میکنند . ممکن است به دلایل امنیتی و یا کنترلی …. نیاز باشد که از دوربین هایی استفاده بکنند که ضد گلوله باشند و سارقین یا قاتلین نتوانند با تیر اندازی با سمت این دوربین مدار بسته آنها را متوقف بکنند .

دوربین مداربسته صنعتی

دوربین مداربسته صنعتی یا دوربین مداربسته جعبه ای همانطور که از  نامشان پیداست دارای شکل جعبه ای مانند بوده و اغلب جنس آنها پلاستیک می باشد این دوربین مداربسته شکل مکعب مربعی دارند.. با توجه به اینکه دوربین مداربسته صنعتی  دارای قابلیت استفاده از  لنز خارجی هستند میتوانند در شرایط مختلف دقیق تر عمل بکنند و اکثرا در شرایطی از دوربین مداربسته صنعتی استفاده می شود که نیاز به تصویر برداری خیلی دقیق و زوم کردن و … در شرایط سخت و بسته ای باشد.

دوربین مدار بسته صنعتی

شایان ذکر است که دوربین مداربسته صنعتی در مدل ها و تعرفه های مختلف در بازار موجود هستند.

دوربین مداربسته صنعتی در اماکن داخلی و کوچک از پایه کوچکی مورد استفاده قرار میگیرند ولی در زمان هایی که تمایل به مصرف از دوربین مداربسته صنعتی در محیط های بیرون را داشته باشید میتوان از کاور و یا محافظی برای جلوگیری از گرد و غبار برای دوربین مداربسته صنعتی استفاده نمود.

دوربین مداربسته صنعتی یا همان دوربین مداربسته جعبه ای از قابلیت دید در شب برخوردار نیستند ولی این بدان معنی نیست که از دوربین مداربسته صنعتی نتوان در محیط های کم نور استفاده کرد. دوربین مداربسته صنعتی در اماکن کم نور نیز میتوانند تصاویر با کیفیتی را برداشت بکنند. از مهم ترین نکات و مزیت های دوربین مداربسته صنعتی میتوان به قابلیت نصب و استفاده انواع لنز های مختلف و حتی غیر متعارف در  دوربین مداربسته صنعتی اشاره نمود که خود به تنهایی باعث میشود که دوربین مداربسته صنعتی  از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. و به جرات میتوان گفت که دوربین مداربسته صنعتی یا همان دوربین مداربسته جعبه ای  نسبت به مدل های دیگر دوربین مداربسته برای استفاده در همچین اماکنی منعطف تر  بوده و میتواند گزینه مناسبی باشد .

دوربین مداربسته CUBE

یکی از بزرگترین قابلیت های  دوربین مداربسته CUBE   این است که شما می توانید دوربین مداربسته CUBE را به انواع سیستم های آلارم و هشدار وصل بکنید , یعنی اینکه دوربین مداربسته CUBE قابلیت اتصال به انواع زنگ های اخطار را دارند و این نکته باعث شده است که از دوربین های مداربسته CUBE در انبار ها , طلا فروشی ها  و یا اماکن مشابه  که کالا یا اطلاعات و یا اجناس قیمتی و مهمی را نگهداری میکنند استفاده بشود . دوربین های مداربسته CUBE در مبحث امنیت بسیار کامل تر می باشند و از تمامی جوانب صوتی و تصویری از کیفیت بالایی برخوردار هستند .

قابلیت های ویژه دوربین های مدار بسته cube

دوربین های مداربسته CUBE دارای قابلیت دید در شب هستند و به جد می توان گفت که نسبت به دوربین مداربسته عادی , توانایی تصویر برداری 10 تا 12 متر بیشتر را دارند . تمامی این امکانات دست به دست هم داده است تا یک دوربین مداربسته با جوانب امنیتی کامل و جامع را برای استفاده ما آماده سازی بکنند .

دوربین مداربسته Fish eye  یا چشم ماهی :

درک نام گذاری دوربین مداربسته Fish eye چشم ماهی و یا سخت و یا دور از منطق نیست .

همانطور که میدانید و قبلا توضیحاتی در این رابطه خدمتتون ارائه شده بود نام گذاری دوربین مداربسته پیرو اطلاعات خاصی نبوده و عموما از روی شکل و یا ظاهر و حتی ممکن است نام گذاری دوربین مداربسته از روی کارایی و خاصیت آنها نیز باشد .

دوربین مداربسته چشم ماهی دوربین مداربسته عادی هستند که دارای یک لنز ی به نام چشم ماهی هستند , و دلیل نام گذاری این دوربین های مداربسته به دوربین مداربسته Fish eye چشم ماهی , شباهت لنز این دوربین مداربسته به چشم ماهی می باشد .

مکانیزم کارکرد و مزیت های دوربین های چشم ماهی

مکانیزم کارکرد این دوربین مدار بسته چگونه است ؟ از قابلیت های دوربین مداربسته  fisheye چشم ماهی می توان به مزیت تصویر برداری دوربین مداربسته چشم ماهی  در زاویه های گوناگون اشاره کرد ,  دوربین مداربسته چشم ماهی در تمامی زوایا قابلیت تصویر برداری دارند. دوربین مداربسته چشم ماهی می توانند گزینه خوبی برای نصب در مرکز اماکن باشد و بدین ترتیب از تمامی ناحیه های اطراف تصویر برداری کند . شایان ذکر است که بدانید دوربین مداربسته چشم ماهی تحت شبکه عمل میکنند .دوربین های مداربسته چشم ماهی در نقاط و اماکن مختلف مورد استفاده قرار میگیرد . دوربین مداربسته چشم ماهی با استفاده از امکانات قوی و قدرتمندی که در سیستم و ساختار خود دارند میتوانند در اماکن هایی که مساحت بزرگی هم دارند به خوبی عکس برداری کنند و به همین دلیل است که در اماکن بزرگ به جای استفاده از تعداد زیادی دوربین مداربسته معمولی از تعداد کمتری از دوربین های مداربسته چشم ماهی به صورت پراکنده استفاده میکنند.  توجه داشته باشید که دوربین مداربسته چشم ماهی قابلیت دید در شب ندارند ولی این به این دلیل نمی باشد که این دوربین های مداربسته چشم ماهی نتوانند در شب تصویر برداری بکنند . اما اگر کیفیت تصویر برایتان مهم است و حساسیت زیادی در این موضوع دارید از دوربین مداربسته دیگر استفاده بکنید . بهتر است ازدوربین مداربسته چشم ماهی در اماکنی استفاده شود که دارای نور مناسب تری هستند .

دوربین مدار بسته