خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد که درک بهتری درباره انواع میکروفون ها و الگوی گیرایی آنها را در بخش های مختلف سیستم صوتی داشته باشید .

انواع میکروفون

میکروفون استودیو یی که برای خواننده ها استنفاده میشود.
میکروفون کندانسور
میکروفون USB یا میکروفن دیجیتال
میکروفون برای ضبط گیتار آکوستیک
سیستم میکروفون بی سیم
میکروفن برای اجرا زنده
الگوهای قطبی میکروفون

داشتن یک درک خوب از این الگوهای قطبی کمک خواهد کرد که میکروفون درست را انتخاب کنید .

Cardioid Microphones(میکروفن های با الگوی کاردیود)

Cardioid polar patternمیکروفون کاردیود گرفتن هر صدایی از روبرو را امکان پذیر میکند و هر صدای دیگری را در هر جای دیگر مسدود می کند. این الگوی متمرکز رو به جلو به شما این اجازه را خواهد داد که تمام صدای منبع را گرفته و صداهای ناهنجار و هیاهوی محیط که به صورت ناخواسته ایجاد میشود را حذف کنید که این امر باعث بالا بردن محبوبیت میکروفون کاردیود در اجراهای زنده می شود . میکروفون کاردیود پیشی بگیرد دیگر الگوهای قطبی به مراتب از نظر محبوبیت، به طور گسترده ای در اجرای زنده استفاده می شود . همچنین از کاربردهای دیگر این نوع میکروفون می توان در صدا برداری از آلات موسیقی مانند درام ، گیتار و … اشاره کرد .

Super/Hyper Cardioid Microphones(سوپر کاردیویید)

Supercardioid polar pattern الگوی گیرای Hypercardioid polar patternاین میکروفون همان کاردیویید است که صدا را از مقابل میگیرد اما نسب به میکروفون های با گیرایی کاردیود منطقه باریک تری را در پوشش قرار می دهد که این امر باعث شده در این نوع میکروفن feed back بسیار پایین داشته و در مکان های که برای صدا برداری آماده سازی نشده اند استفاده کنید دارند استفاده از این نوع میکروفن در اجرا های
زنده مانند مداحی ، خوانندگی و … پیشنهاد می شود.

Omnidirectional Microphones(میکروفن چند وجهی)

دOmnidirectional polar patternر این میکروفن الگوی قطبی چندوجهی است که قابلیت گرفتن صدای از تمام زاویه را دارا می باشد. به دلیل طراحی گیرای غیر جهت خود باعث گیرایی صدای محیط و در نتیجه صدا طبیعی تر است. شما می توانید این میکروفون در استودیو و مکان های دیگر (مانند کلیساهای قدیمی) با آکوستیک بزرگ استفاده کنید، و همچنین می توانید برای ضبط زنده از چند ابزار استفاده کنید این امر تا زمانی میسر است که سطح سر و صدا کم است. استفاده از این نوع میکروفن به دلیل تداخل صدای محیط و همچنین feed back بالا در سالن های اجرای زنده توصیه نمیشود.

Figure-8 Microphones
Figure-8 polar patternدر ساختار این نوع میکروفون گیرایی شبیه عدد 8 لاتین را دارد که به ما این عدد نشان میدهد که گیرایی از جلو و عقب می باشد و از کناره ها (سمت چپ و راست میکروفون) چیزی نمی گیرد.این نوع الگوی گیرایی و حساسیت باعث می شود از این نوع میکروفن ها در ضبط صدا در استودیو و یا ضبط با آلات موسیقی استفاده شود الگو ی گیرایی میکروفن های figure-8 اساسا مانند میکروفون OMNI است با این تفاوت که قابلیت رد صدا در دو طرف را دارا می باشد.

Shotgun Microphones

Figure-8 polar patternمیکروفون شات گاندارای طراحی لوله ای می باشد که با توجه به کپسول داخلی آن می تواند صدا را در روبرو از فاصله دورتری دریافت کند و همچنین صدای همچنین طراحی شده برای گرفتن صدای اطراف که این امر باعث شده محبوبیت این میکروفن در فیلم سازی ، تئاتر و مستند سازی بیشتر شود.نتایج طراحی در یک الگوی گیرای قطبی تنگ تر جلو با محدوده طولانی تر است.

Switchable/Multi-Pattern Microphones (میکروفون متغییر / چند الگوی)
این میکروفن که می تواند بین الگوهای مختلف قطبی متغییر می باشد ، میکروفن متغیر بهتمامی نیاز های شما پاسخ میدهد و بهعبارتی همه کاره هستند. بسیاری از میکروفن کندانسور دیجیتال امروز این قابلیت را دارند، به شما اجازه می دهد با زدن یک کلید الگوهای گیرایی را تغییر دهید به سادگی با زدن یک کلید. فقط به یاد داشته باشید در هنگام دست زدن به این میکروفون مراقب باشید که آسیبی به میکروفن نزنید به شدت این نوع میکروفن حساس است.